برندها و طراحان

هنر ایرانی الهام‌بخش طراحان مارک معروف مد در فرانسه

یک تولیدکننده معروف عطر، پوشاک و تزئینات داخلی در فرانسه برای طراحی آخرین مجموعه تولیدات خود از فرهنگ ایرانی الهام گرفته است.

طراحان این شرکت که فراگونارد نام دارد برای طراحی محصولات سال ۲۰۱۸ خود راهی ایران شدند و در این سفر شهرهای تهران، اصفهان، شیراز،‌ یزد و کاشان دیدار کردند.

آنها با الهام از فرهنگ و تاریخ و جغرافیای ایران مجموعه وسیعی از کالاها را طراحی کرده‌اند که شامل عطر، ادکلن، صابون‌های خوشبو، کیف، لباس زنانه و کودکانه، ظروف و لوازم تزئینی می‌شود.

فرهنگ و تاریخ ایران تأثیر ژرفی بر مدیران و طراحان این برند معروف گذاشته است. بخش اعظمی از صفحات سالنامه ۲۰۱۸ فراگونار به عکس‌ها و نوشته‌های مربوط به سفر به ایران اختصاص یافته است. تا آنجا که می‌توان مدعی شد سالنامه امسال آنها به یک سفرنامه تصویری یا یک راهنمای سفر برای گردشگران علاقمند به ایران تبدیل شده است.

فصل مربوط به ایران در این سالنامه چنین آغاز می‌شود: «سفری به سرزمین پارس، ‌شرق ناشناخته‌ هزار و یک شگفتی.» و در ادامه آن آمده است: «آیا کسی هست که رویای هزار و یک شب شهرزاد را نداشته باشد؛ رویای قالی پرنده، عطرهای فراگیر، زیبایی‌های تاریک و ترس وردهای جادویی. ایران،‌ ورای هر کلیشه‌ای، کشفی است افسون‌کننده؛ پر از قصرها، مسجدها، کاروان‌سراها و بازارهایی از دوران هخامنشیان تا عصر قاجار که همه را معماران چیره‌دست ساخته‌اند و امروز جزو میراث جهانی است. ایران امروز،‌ همزمان جذاب، مدرن، و به طرز شگفت‌انگیزی میهمان‌نواز است. دشوار بتوان از افسون این همه زیبایی گریخت.»

فصل‌های این سفرنامه چنین نام دارند:

چهره پنهان تهران؛ شیراز: شهر هزار رنگ؛ تخت جمشید: احساسی نقش بر سنگ؛ راز یزد؛ نصف جهان؛ کاشان: شهر کاروانسراها.ده واژه‌ای که برای یادگیری به گردشگران توصیه شده هم جالب‌اند: ارگ،‌ بادگیر، بازار، کاروانسرای، چای‌خانه، حسین، نوروز، قاجار، شاه و تعارف.

طراحان همچنین در فرانسه با یک دختر ایرانی نوازنده ویلون هم مصاحبه کرده‌ و از او خواسته‌اند برایشان قطعاتی با روح ایرانی بنوازد. او که آیدا نصرت نام دارد لباس‌های طراحی شده براساس عناصر بصری ایرانی را به تن کرده و در مصاحبه‌ای با دست‌اندرکاران نشریه به پرسش‌هایی آنان نیز پاسخ داده است.

به سینمای ایران نیز اشاره شده و برای آشنایی بیشتر با تصاویر ایران امروز، صفحات اینستاگرام چند هنرمند ایرانی نیز به علاقه‌مندان معرفی شده است.

سرانجام طراحان به «انار» به عنوان میوه خاص باغ ایرانی اشاره کرده‌اند و خصوصیت شگفت‌انگیز و زنانه آن را ستوده‌اند. انار از دوران پارتها به عنوان میوه خاص سرزمین ایران شناخته شده بوده است. میوه‌ای اسرارآمیز با گنجی از یاقوت‌های سرخ در سینه که سرانجام رایحه خود را به نهمین عطر این برند بخشیده است. عطری که رایحه آن ترکیبی از بوی انار و عطر «گل سرده» یا همان «گل صدتومانی» است.

محصولات و لباس‌های طراحی شده همه نام‌های اصیل ایرانی بر خود دارند نظیر؛ شیراز،‌ ماندانا،‌ نیما، آریا، فریبا، شیرین،‌ پیام و …

شرکت فراگونار در سال ۱۹۲۶ در شهر گراس فرانسه تأسیس شد. اوژن فوش، بنیانگزار این برند، به افتخار نقاش فرانسوی ژان اونوره فراگونار که در همان شهر زاده شده بود این نام را برگزید. این شرکت اکنون در بسیاری از شهرهای فرانسه و جهان فروشگاه‌هایی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا